[NL-BE] SP Blog

“Schoolfactuur kan tot de helft lager”: Katholiek onderwijs zet in op moderne lesmethoden

Geschreven door Het Nieuwsblad | 04-mei-2023

Volgend schooljaar krijgen 100.000 leerlingen van het secundair onderwijs
voor sommige vakken geen boeken meer. Nee, ze gaan werken in een
uitsluitend digitale lesomgeving. “Dat gaat ongeveer zo in z’n werk”, zegt
Cedric Koslowski, CEO van educatieve uitgeverij Lernova. “De leraar begint de
les met wat theorie aan het bord. In een kwartiertje kan de leerkracht zo vrij
klassiek uitleggen wat er in de les aan bod komt en z’n les opbouwen. Na 10 à
15 minuten gaan de laptops open en kunnen de leerlingen individueel
oefeningen maken. Zo kan je al vrij snel in het leerproces differentiëren: sterke
jongeren maken moeilijkere oefeningen. De leerlingen die nog niet goed mee
zijn, krijgen andere opdrachten of kunnen bij de leerkracht terecht voor meer
uitleg. De bedoeling is wel dat iedereen op het einde opnieuw op dezelfde plek
uitkomt.”

De digitale omgeving vervangt zowel het theorie- als het invulboek”, zegt
Koslowski. “Alles zit erin: telkens bouwen we de theorie op en dan kan je
nadien verder toepassen met interactieve oefeningen. Voor de leraar biedt het
extra functionaliteiten die er vroeger niet waren. Zo kan je in een oogopslag
zien welke kinderen al veel oefeningen gemaakt hebben. Overdag in de klas, of
’s avonds thuis. Zo kan je snel bijsturen, nog voor er een slechte toets
aankomt, bijvoorbeeld.

Wat met het schrijven?

Uitsluitend leren met een laptop, gaat dat niet ten koste van het schrijven? “In
onze methodiek is het net de bedoeling dat er geschreven wordt”, zegt
Koslowski. “Dat was vroeger ook zo: je nam notities in de les en dat vulde je
aan met informatie uit het handboek en oefeningen uit het werkboek. Wel,
ook bij ons nemen de leerlingen nota’s tijdens de les. Die werkwijze valt
helemaal niet weg. Zo kan een leerling ook een oefening op papier uitwerken –
een ingewikkelde vergelijking, bijvoorbeeld – er een foto van maken en
uploaden in het systeem. Daar kan de leraar het nakijken en verbeteren.

Cedric Koslowski, CEO van Lernova “Ook bij deze methodiek wordt er nog veel
geschreven: een leerling kan nog altijd een oefening op papier uitwerken en er
een foto van maken en uploaden in het systeem.

Bij het katholiek onderwijs zien ze wel brood in deze werkwijze. “Wij waren al
langer op zoek naar een uitgeverij die zuiver digitaal werkt”, zegt
woordvoerder Pieter-Jan Crombez. “Bij de meeste klassieke spelers is een
digitaal aanbod aan een papieren aanbod gekoppeld. En dan moet je allebei
aanschaffen. Dat is hier niet het geval. We hebben nu dit raamcontract
afgesloten, maar we blijven ook contracten met andere uitgeverijen aanbieden, voor klassieke hand- en invulboeken. Het is aan de scholen en
vakgroepen om zelf vrij te beslissen voor welke leermaterialen ze kiezen.

Doordat wij digitaal werken, kunnen wij onze content ook een stuk goedkoper
aanbieden”, zegt Koslowski nog. “Dat verlaagt de schoolfactuur voor de
leerlingen ook drastisch. Stel dat je een volledig lespakket bij ons zou aankopen
- voor een heel schooljaar - zou je op zo’n 140 euro moeten uitkomen. Zo’n 30
tot 50 procent goedkoper dan de klassieke spelers, denken wij.


Bron: Het Nieuwsblad – 04/05/2023 – Jeroen Deblaere
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240505_96473453