[NL-BE] SP Blog

Succesverhaal OZCS Vorselaar

Geschreven door Joëlle Robberecht | 29-jan-2025

ICT in het moderne onderwijs is niet langer een luxe, maar een noodzaak. De Onderwijsgroep Zusters der Christelijke Scholen (OZCS) Vorselaar, met 106 scholen in het Vlaamse onderwijslandschap, heeft de laatste jaren doelgericht ingezet op een gecentraliseerd ICT-beleid. Er werd gekozen om doorheen de groep met Microsoft te werken om uniformiteit en continuïteit in de scholen te garanderen. Dit beleid bracht echter ook specifieke uitdagingen met zich mee waarvoor Fourcast essentiële ondersteuning en tools bood.

 

 

De uitdagingen van een gecentraliseerd ICT-beleid

Het invoeren van het gecentraliseerd ICT-beleid bracht een aantal concrete uitdagingen met zich mee. Op organisatorisch vlak kwam er wat weerstand op de werkvloer van zowel ICT-coördinatoren en directie. Systemen die jarenlang in gebruik waren moesten worden aangepast wat moeilijkheden met zich meebracht en ook de bijkomende financiële kosten die bij de nieuwe aanpak kwamen kijken zorgden voor weerstand.

De introductie van nieuwe systemen zorgde ook voor technische uitdagingen, aangezien de medewerkers hier nog geen ervaring mee hadden. Dit creëerde ook onzekerheid bij het personeel dat gewend was aan het oude systeem.

Proactieve oplossingen

Voor OZCS was het cruciaal om het personeel adequaat te ondersteunen om de implementatie van het nieuwe beleid succesvol te laten verlopen. Daarom werden ‘Focus Weken’ ingevoerd, waarin ICT-coördinatoren samenkomen en proactief nadenken over de impact van deze veranderingen op de groep. Daarnaast wordt er gewerkt aan de digitale competenties van het hele team met behulp van het DigCompEdu model. Ook Fourcast past het DigCompEdu-model toe in al hun opleidingen en biedt ondersteuning aan OZCS in hun professionaliseringstraject, onder andere via trainingen en georganiseerde studiedagen op maat. Hierdoor kunnen leerkrachten en medewerkers op hun eigen tempo groeien.

Resultaten en vooruitzichten

Dankzij het centrale ICT-beleid en de professionaliseringstrajecten is er een nauwere samenwerking tussen de verschillende scholen van de groep. De ambitie van de groep is dat op termijn alle scholen van eenzelfde platform gebruik maken, wat het opbouwen en delen van expertise aanzienlijk zal bevorderen. De focus zal ook blijven liggen op de professionalisering van de leerkrachten en het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Met verdere digitalisering kan OZCS een voortrekkersrol blijven spelen in innovatief onderwijs.

Ook geïnteresseerd in een professionaliseringstraject op maat? Neem contact met ons op.