De noodzaak aan professionalisering in het onderwijs. Inzichten uit het MICTIVO-4 onderzoek

Het recente MICTIVO-4 onderzoek biedt een diepgaand inzicht in de huidige staat van ICT-integratie in het Vlaamse onderwijs en onderstreept de cruciale rol van professionalisering om deze integratie succesvol te maken.

Wat is MICTIVO-4?

Het MICTIVO-4 onderzoek, ontwikkeld door onderzoekers van de KU Leuven en Universiteit Gent, is een uitgebreide studie die de impact van ICT-investeringen in het Vlaamse onderwijs meet. Deze vierde editie is bijzonder significant omdat het de eerste is sinds de invoering van het 'Digisprong' initiatief in 2021, dat gericht is op het versnellen van digitalisering in het onderwijs als reactie op de COVID-19-pandemie.

De bevindingen van MICTIVO-4

Uit het MICTIVO-4 onderzoek komen vier kerngebieden naar voren: ICT-infrastructuur en beleid, ICT-gebruik in het onderwijs, ICT-competenties, en ICT-percepties. Hoewel er aanzienlijke vooruitgang is geboekt in de infrastructuur en het gebruik van digitale middelen, blijft er een belangrijke uitdaging bestaan: de professionalisering van leraren en onderwijsinstellingen.

De rol van Professionalisering

Professionalisering verwijst naar de voortdurende ontwikkeling van vaardigheden en kennis die nodig zijn om effectief gebruik te maken van ICT in het onderwijs. Het MICTIVO-4 rapport benadrukt dat, ondanks de verbeterde infrastructuur en positieve percepties over ICT, er een voortdurende behoefte is aan training en ondersteuning voor leraren. Dit is cruciaal om ervoor te zorgen dat ze niet alleen technisch vaardig zijn, maar ook pedagogisch en didactisch competent blijven in het gebruik van digitale middelen.

Waarom is professionalisering cruciaal? 

  1. Maximaliseren van investeringen: Zonder adequate training kunnen de investeringen in hardware en software niet volledig worden benut. Professionalisering helpt leraren om deze middelen effectief in te zetten in hun lespraktijk.
  2. Verbeteren van leerresultaten: Door ICT op een pedagogisch verantwoorde manier te integreren, kunnen leerresultaten aanzienlijk verbeteren. Dit vereist echter dat leraren goed opgeleid en ondersteund worden.
  3. Blijven bijbenen met technologische ontwikkelingen: Technologie evolueert snel. Door voortdurende professionalisering blijven leraren op de hoogte van de nieuwste tools en methoden, wat essentieel is om relevant te blijven in het onderwijs.

Fourcast: Ondersteuning bij professionalisering

Voor scholen en leraren die op zoek zijn naar duurzame professionele ondersteuning zijn wij dé pedagogische en technische ondersteuningspartner in effectieve professionalisering gericht op onderwijsinnovatie met ICT. Wij helpen organisaties, coördinatoren en leraren digitaal groeien door technologie zo slim mogelijk in de klaspraktijk te integreren. Dit met experts uit het onderwijsveld. Wij werken platformonafhankelijk en hanteren hierbij een praktijkgerichte benadering, gebaseerd op kennis en ervaring uit het werkveld.

 

Met deze expertise helpen wij vanuit Fourcast scholen om het maximale uit hun ICT-investeringen te halen door leraren te voorzien van de nodige vaardigheden en kennis met het Europees referentiekader DigCompEdu als leidraad. Dit omvat trainingen in het gebruik van educatieve tools, implementatie van digitale leermiddelen, en voortdurende ondersteuning om ervoor te zorgen dat leraren altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en best practices.

 


De impact van effectieve begeleiding op ICT-adoptie in het onderwijs

We bevroegen via een evaluatieformulier, gebaseerd op het EDBI-instrument, meer dan 200 leerkrachten die een Digital Journey of Bootcamp volgden. Tijdens de journey of bootcamp wordt de medewerker gedurende een periode van +/- 16 weken, onder begeleiding van een Fourcast coach, in beweging gebracht en volgt er een samenhangende route afgestemd op de schoolcontext en het gekozen framework. Het leren gebeurt blended, is geen eenmalige gebeurtenis, maar een proces.

  • Uitproberen in de Praktijk: Maar liefst 86% van de leraren die begeleiding kregen, heeft de geleerde technologieën daadwerkelijk in de praktijk uitgeprobeerd.
  • Bruikbaarheid in de Praktijk: 80% van deze leraren gaf aan dat de geleerde technologieën bruikbaar waren in hun dagelijkse onderwijspraktijk.

Door praktijkgerichte trainingen en voortdurende ondersteuning te bieden, zorgt Fourcast ervoor dat leraren zich comfortabel voelen met nieuwe technologieën en deze zelfverzekerd kunnen integreren in hun lesplannen. Dit heeft geleid tot een hogere adoptiegraad van ICT in de klaslokalen van scholen die met Fourcast samenwerken.

 

 

Conclusie
Het MICTIVO-4 onderzoek maakt duidelijk dat de integratie van ICT in het onderwijs niet alleen afhangt van infrastructuur en middelen, maar vooral van de vaardigheden en kennis van de leraren die deze middelen gebruiken. Professionalisering is daarom geen luxe, maar een noodzaak. Door te investeren in de professionalisering van leraren, kunnen scholen ervoor zorgen dat hun ICT-investeringen leiden tot verbeterde leerresultaten en een efficiënter onderwijsproces.

Fourcast speelt een essentiële rol in deze transformatie door hoogwaardige trainingen en begeleiding aan te bieden die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van onderwijsinstellingen. Bezoek Fourcast voor meer informatie over hoe wij jouw school kunnen ondersteunen bij de digitale transformatie en de adoptie van ICT in het onderwijs kunnen bevorderen.

Met de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen we de weg vrijmaken voor een toekomst waarin technologie een integraal en effectief onderdeel is van het onderwijs, en waar leraren zich gesteund voelen in hun digitale reis.