Ontdek de kracht van AI in Microsoft Teams, de ideale assistent voor leraren

Juf Leen is een gedreven leerkracht. Ze houdt ervan om haar klasje van het 6de leerjaar uit te dagen met een veelheid aan werkvormen en praktische voorbeelden. Ze knutselt en tekent en knipt en plakt, of ze zet de laptops van de leerlingen in. Maar soms ontbreekt haar de tijd om ideetjes te ontwikkelen of te bedenken. Tot ze AI leerde kennen…

Generatieve AI in Teams Education

De artificiële intelligentie helpt leraren om snel duidelijke en passende instructies te geven, aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen. 

Personaliseer leerervaringen

AI helpt leraren zoals juf Leen om het onderwijsproces te transformeren. Ze kan deze technologie dagelijks gebruiken om gepersonaliseerde leerervaringen te creëren met een minimum aan extra inspanningen. Wat ze vooral nodig heeft, is de vaardigheid om goed te ‘prompten’, bijvoorbeeld in de Copilot van Bing.

Voor leerlingen die moeite hebben met wiskunde, genereert Copilot oefenmateriaal dat extra uitleg en visuele hulpmiddelen bevat, terwijl voor gevorderde leerlingen, Copilot materiaal met complexere problemen en projectgebaseerde activiteiten voorstelt.

Voorbeeldprompt: “Jij bent een juf in het 6de leerjaar. Mijn leerlingen hebben moeite met begrip van breuken en vraagstukken daarrond. Geef een voorbeeldoefening op en stel de leerling de vraag om uit te leggen aan jou hoe hij de oplossing maakt. In een reactie analyseer je zijn antwoord en je verbetert waar nodig. Maak het visueel door middel van goed gekozen figuren. De voorbeelden moeten aangepast zijn aan de levenssfeer van 11-jarigen.“

Juf Leen kan Microsoft Office 365 ook gebruiken om instructiemateriaal te differentiëren. Ze start bijvoorbeeld met een basisdocument in Word waarin de kernconcepten van een nieuwe wiskundige vaardigheid worden uitgelegd. Vervolgens gebruikt ze de geïntegreerde AI-tools om dit document automatisch aan te passen naar drie verschillende niveaus van begrip: basis, gemiddeld en gevorderd. Deze AI-gedreven aanpassing kan rekening houden met de complexiteit van de taal, de diepte van de uitgelegde concepten en de toegevoegde voorbeelden of oefeningen.

Maak analyses binnen Insights van Teams

AI ondersteunt juf Leen bij het creëren van aangepaste materialen die zich afstemmen op de unieke leerbehoeften van elk kind.

Juf Leen gebruikt AI-gestuurde analyses binnen Teams om inzicht te krijgen in de prestaties en leerstijlen van haar leerlingen. Door gegevens zoals toetsresultaten, deelname aan klassendiscussies en voltooiing van huiswerk te analyseren, identificeert het systeem specifieke leerbehoeften. Op basis van deze gegevens kan Juf Leen inschatten welke leerlingen extra hulp nodig hebben met bepaalde onderwerpen en wie klaar is voor meer uitdagende leerstof.

Verbeter de efficiëntie bij het ontwerpen van opdrachten in Teams

AI helpt bij het ontwerpen van passende opdrachten, wat juf Leen veel tijd bespaart. Je kan op die manier meer details toevoegen, die de inclusiviteit vergroten en jonge leerlingen betrekken.

Juf Leen start met het schetsen van haar basisideeën inde opdrachtenmodule van Microsoft Teams. Ze typt een korte beschrijving van wat ze wil dat de opdracht behandelt, bijvoorbeeld, een werkstuk over het boek “Mathilda” van Roald Dahl. De AI-instructiefunctie in Teams analyseert haar input en stelt een uitgebreide opzet voor de opdracht voor. Dit omvat een inleiding, een lijst met leerdoelen, en verschillende activiteitstypes zoals een video om te bekijken, een experiment om uit te voeren, en een reflectie-oefening.

Ondersteuning bij beoordelingen

Door AI gemaakte rubrieken stellen juf Leen in staat de prestaties van haar studenten consequent en effectief te evalueren. Door het automatisch genereren van rubrieken vereenvoudigt juf Leen zo voor zichzelf de inspanning om criteria op te stellen, afgestemd op haar klascontext. 

De leraar krijgt de gegenereerde rubriek te zien die hij of zij kan beoordelen en verfijnen door kenmerken aan te passen, zoals de beoogde leeftijdscategorie, de lengte van de gegenereerde inhoud en rubriekdetails.

Voorbeeldprompt: “Je bent een juf van het zesde leerjaar. Je laat de leerlingen een mondelinge presentatie uitvoeren over de waterkringloop. De leerlingen maken daarvoor een begeleidende powerpointpresentatie. Stel een rubriek op met een aantal beoordelingscriteria, rekening houdend met de ZILL-doelen. Maak een matrix met een puntenschaal van 1 tot 4, waarbij 1 onvoldoende is en 4 expert.”

Output:

De rubriek kan meteen in een Exceldocument gedownload worden.

Leraren die deze technologische mogelijkheden omarmen, zullen merken dat ze beter uitgerust zijn om te voldoen aan de behoeften van hun studenten, wat essentieel is in een steeds veranderende onderwijswereld. Generative AI in Microsoft Teams Education staat klaar om ons daarbij te helpen.

Jij als leerkracht blijft aan het roer

Microsoft erkent het belang van de rol van de leraar in het leerproces. Juf Leen past de gegenereerde content binnen Teams zelf eenvoudig aan, voor ze het deelt met de studenten. De kwaliteit van het onderwijs blijft gewaarborgd en leraren houden de volledige controle over het leerproces.

Schrijf je in voor onze webinars!

Doe mee aan onze sessies om praktische tips en strategieën te ontvangen voor het gebruik van AI in Microsoft Teams. 


Schrijf je hier in!