SO-Antwerpen

10 Scholen in Antwerpen omarmen digitalisering dankzij Fourcastproject “Digitaal Leren”.

“Onze scholengemeenschap investeert in dure digitale borden en in toestellen voor onze leerlingen, maar onze leerkrachten missen nog achtergrond en kennis om er efficiënt en effectief mee te werken.”

Digitalisering voelt inderdaad niet langer als een optie maar als een noodzaak in het hedendaagse onderwijs. Fourcast zette samen met SO-Antwerpen een project op poten om ICT-teams en leerkrachten te begeleiden in:

  • het creëren van een sterke ICT-visie
  • het gebruik van digitale tools in de klas

Project Digitaal Groeien

ICT-visie

Fase 1: Waarom is het nuttig om een sterke ICT-visie te ontwikkelen?

  • Om onderwijs te versterken en toekomstgericht maken: Een goede ICT-visie helpt bij het verbeteren van leerresultaten, bevorderen van digitale vaardigheden en het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen.
  • Om leerkrachten en middelen efficiënt in te zetten: Met een duidelijke visie worden technologie, budget en professionalisering van leerkrachten strategisch en duurzaam ingezet.
  • Om flexibiliteit en betrokkenheid te vergroten: ICT maakt scholen beter voorbereid op veranderingen (zoals afstandsonderwijs) en verbetert de communicatie met ouders en andere stakeholders.

 

Voorbeeld van een visiezin:

Wij digitaliseren om de kinderen respectvol en zelfstandig met de magische wereld van de ICT te leren omgaan. We nemen de kinderen mee op ontdekkingstocht en verbreden zo hun kennis op een efficiënte, veilige en toegankelijke manier. (FortUniek) NOG TOESTEMMING VRAGEN AAN cindy.totte@so.antwerpen.be

 

Digitale tools

Fase 2: digitale tools exploreren om in te zetten in de klas

Een brede kennis van inzetbare tools verhoogt de digitale kracht van een leerkracht. We exploreerden bijvoorbeeld hoe de tool Bookcreator kan dienen als verzamelplaats van oefeningen vanuit andere tools als TinyTap of Learningapps. Hoe de tool kan dienen als voorleesboek, als toonmoment van leerlingactiviteiten, als link voor de ouders naar werkjes van hun kinderen. Hoe de tool zichtbaar maakt wat anders onzichtbaar bleef en hoe de tool snel oefenmaterialen achter een simpele vingerklik kan steken.

Stel: de juf geeft les over Kerstmis. De kinderen luisteren naar de verhalen en mogen daarna naar keuze een tekening maken over een onderdeel van het kerstverhaal. Die tekening wordt ingescand en ingevoerd in Bookcreator. De juf gaat langs elk kind met haar laptop en laat het vertellen wat het heeft getekend. De opname komt bij de tekening te staan en … de ouders krijgen de link toegestuurd waarachter een heel mooi boekje steekt met tekeningen en ingesproken zinnetjes. Schattig? Oh ja, en vooral niet heel laagdrempelig voor de juf om te maken… Daar gaan we voor!

kerstmis groep

Resultaten en impact

Fase 3: Intervisie

Nascholingen zijn vaak vrijblijvend. Te vaak hervallen leerkrachten na een (zelfs zeer interessante) nascholing in hun oude gewoonten. Dat heeft te maken met tijdsgebrek, met de rollercoaster waarop onderwijsmensen alsmaar door moeten blijven gaan.

We hadden echter een stok achter de deur: een intervisie. Na enkele maanden gingen we opnieuw op bezoek op de scholen en we vroegen de leerkrachten om aan elkaar te laten zien wat ze (als opgegeven huiswerk) hadden uitgeprobeerd. Sociale druk werkt :-).

De intervisies leverden prachtige en vaak creatieve resultaten op. Na nog wat extra inspiratie verlieten we de leerkrachten met het gevoel dat alvast hun ICT-locomotiefje op de digitale spoorweg stond en in beweging was. Hopelijk stopt het nooit meer, maar worden er alsmaar meer karretjes aangehangen.

Interesse?

We kijken ernaar uit om meer scholen in Vlaanderen te ondersteunen bij hun digitale transformatie. Een Bootcamp heeft alvast zijn nut bewezen. Wie interesse heeft, kan ons altijd contacteren via fourcast.be.

We maken vandaag samen werk van het onderwijs van morgen.