Europese scholen beperken smartphones, maar omarmen digitale leermiddelen

De discussie rond het gebruik van smartphones in het onderwijs woedt al jaren. Sommigen pleiten voor een volledig verbod, terwijl anderen wijzen op de mogelijke voordelen voor actief en participatief leren. Terwijl beleidsmakers en leerkrachten worstelen met deze uiteenlopende standpunten, is het voor directies cruciaal om een evenwichtige aanpak te vinden die zowel de zorgen als de kansen aanpakt.

Europese scholen beperken smartphones, maar omarmen digitale leermiddelen

Onlangs is dit gesprek naar een nieuw niveau getild, met landen zoals Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland en Zweden die allemaal een verbod op telefoons en persoonlijke digitale toestellen in scholen hebben ingevoerd. Deze beperkingen zijn doorgaans ingegeven door zorgen over de negatieve impact van overmatig schermgebruik op de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen. Daarnaast zijn er bezorgdheden over de mogelijke afleiding en het misbruik van technologie tijdens de les.

In Tsjechië, Finland en Noorwegen krijgen scholen en leerkrachten meer autonomie om beslissingen te nemen voor hun eigen instellingen. Deze benadering erkent het duidelijke verschil tussen het gebruik van toestellen om toegang te krijgen tot digitale lesmaterialen versus sociale media.

De verschillende benaderingen van restricties op smartphones in Europa benadrukken de complexiteit rond het gebruik ervan in het onderwijs. Om een meer geïnformeerde en evenwichtige aanpak te bevorderen, is het belangrijk om genuanceerde dialogen te voeren waarbij alle belangrijke belanghebbenden betrokken zijn. Zulke gesprekken moeten beleidsmakers een duidelijk begrip geven van het beschikbare onderzoek naar de impact van digitale toestellen op leren en het welzijn van leerlingen. Dit zou hen helpen om beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op bewijs en die zowel de betrokkenheid van leerlingen als verantwoord technologiegebruik bevorderen.

Maar misschien ligt de sleutel tot het benutten van de voordelen van digitale toestellen, terwijl de risico’s worden beperkt, in het opstellen van duidelijke richtlijnen en beleidsmaatregelen voor hun gebruik in scholen. Deze richtlijnen moeten drie belangrijke kwesties aanpakken:

  • Beperkingen op toestellen: Scholen kunnen overwegen om beperkingen op het gebruik van smartphones in te voeren op bepaalde momenten van de dag, zoals tijdens de lessen of in specifieke delen van de school.
  • Geschikt gebruik: Er moeten duidelijke richtlijnen worden opgesteld over het geschikte gebruik ervan in de klas. Leerlingen moeten aangeleerd worden hoe ze technologie op een verantwoorde en ethische manier kunnen gebruiken.
  • Toezicht: Leerkrachten moeten het gebruik van smartphones door leerlingen monitoren en indien nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat ze productief worden gebruikt.

Kortom, de discussie over het gebruik van persoonlijke digitale toestellen in het onderwijs is complex en veelzijdig. Hoewel er terechte zorgen zijn over de mogelijke negatieve gevolgen van overmatig schermgebruik, is het net zo belangrijk om de voordelen te erkennen die deze toestellen kunnen bieden op het vlak van leren en betrokkenheid. Door een evenwichtige aanpak te vinden die zowel de risico's als de kansen aanpakt, kunnen scholen ervoor zorgen dat leerlingen toegang hebben tot de middelen die ze nodig hebben om te slagen, terwijl ze ook hun fysieke en mentale gezondheid beschermen.

Signpost werkt samen met scholen en lokale overheden in heel Europa om deze kwesties aan te pakken.

Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen.

Bron 1 - bron 2