Op het Atlas College te Genk, een school met 3350 leerlingen en ongeveer 700 medewerkers, staat digitalisering centraal. Ze hanteren een 'high-tech high-touch' visie, waarin zowel infrastructuur als een juiste didactische aanpak een belangrijke rol speelt. Op deze manier willen ze leerlingen klaarstomen om de maatschappij te verkennen. Digitalisering wordt hier niet gezien als een middel om traditionele lesmethodes te vervangen maar eerder als een verrijking. De leerlingen hebben al drie jaar elk een laptop die niet meer zijn weg te denken uit de lessen. Om deze evolutie, digitalisering in de klas, op een succesvolle manier uit te rollen werd er een weloverwogen en zorgvuldig uitgevoerd proces opgesteld.
Uitdagingen bij digitalisering
Dat digitalisering al een zekere tijd in opmars is is een feit, maar bij het digitalisering-proces kwamen er ook wat twijfels boven bij leerkrachten. Zoals een leerkracht van het Atlas College Genk benadrukte, “Mijn eerste zorg was maak van mij geen ICT’er. Ik ben een taalleerkracht.” Er kruipt heel wat tijd in het verkennen van verschillende tools en het kan ook heel overweldigend zijn aangezien het aanbod van tools jaarlijks vernieuwd. Het is dan ook aan de leerkrachten om deze tools op een correcte manier over te brengen aan de leerlingen, waardoor het ondersteunen van leerkrachten en opties tot bijscholing aan te bieden vanuit de school zelf cruciaal is.
De school is zich ook bewust dat er maatregelen moet worden genomen op vlak van privacy. Medewerkers moeten leren voorzichtig omgaan met data van de leerlingen, bijvoorbeeld, bij het gebruik van Copilot, chat-GPT of Gemini mogen er geen klaslijsten of andere persoonlijke data worden ingegeven.
Proactieve oplossingen
"AI is eigenlijk een klein beetje als een vloedgolf. En als je die probeert in te dammen, dan word je overspoeld." - Wim Nijst, Overkoepelend ped. ICT-coördinator
Leerlingen maken gradueel kennis met AI. In de eerste graad gebeurt dit vooral door de tools die leerkrachten gebruiken in de lessen, voordat ze er in de tweede graad zelf begeleid mee aan de slag gaan. Pas in de derde graad gaan leerlingen er actief mee aan de slag in de lessen. Hierdoor leren leerlingen ook op een correcte manier omgaan met AI en worden ze steeds technisch vaardiger.
Ook voor leerkrachten is er een AI-actieplan opgesteld zodat ze er gefaseerd mee leren werken. Daarnaast werden er ook de D-days (Digital Days) georganiseerd, waar elke dag een nieuwe tool werd gepresenteerd aan leerkrachten. Deze tools, die gericht waren op het vereenvoudigen van lesvoorbereidingen en presentaties, werden via trainingen op een platform aangeboden. Het aanbod was bewust klein gehouden om verwondering en kennismaking met AI te stimuleren zonder de leerkrachten te overbelasten.
Signpost is ook een actieve partner van het Atlas College, in eerste instantie voor het leveren van de laptops alsook software. Door het groot aantal studenten, en dus ook laptops, ontzorgt Signpost de school door middel van herstellingen, maar ook voor software kunnen leerlingen en medewerkers terecht bij Signpost. Hierdoor kunnen de ICT-coördinatoren zich focusen op andere dringende zaken. Er zijn ook al een aantal leerkrachten die de Digitale Methode van Lernova benutten.
Resultaten en vooruitzichten
Digitalisering is een blijvende evolutie dat op een juiste manier moet worden aangepakt. Het Atlas College wil zich blijven inzetten voor het aanbieden en uitbreiden van meer doorgedreven teamtrainingen door middel van online leerpaden om leerkachten en leerling op de juiste manier leren omgaan met diverse tools. Artificiële intelligentie brengt een versnelling teweeg in het onderwijs en met de juiste partners die scholen daarin kunnen begeleiden kan dit succesvolle resultaten met zich meebrengen, zowel voor leerlingen als medewerkers van scholen.
"We staan aan de start van een traject. En waar dat traject juist gaat eindigen, dat kunnen we nog niet zeggen. Wat ik wel hoop en denk is dat wij leerkrachte gaan hebben die alleszins een gevoel hebben over hoe dat ze met AI kunnen omgaan." - Wim Nijst
Ook benieuwd naar onze oplossingen? Neem contact op met ons team.