Stimulansen voor leersucces
Een van de belangrijkste bevindingen van de enquête is de identificatie van drie primaire factoren die bijdragen aan verbeterde leerresultaten: leerlingmotivatie, feedback van leerkrachten en toegang tot leermiddelen.
Gezien het recente nieuws over AI en het verbod op smartphones in het onderwijs, is het wellicht verrassend dat meer dan 95% van de leerkrachten een duidelijke voorkeur uitspreekt voor blended learning in hun klaslokalen, oftewel een combinatie van gedrukte en digitale leermiddelen.
Voor ICT-coördinatoren onderstreept dit de noodzaak om een evenwicht te vinden tussen investeren in digitale tools en het waarborgen van voldoende toegang tot gedrukte leermiddelen. Zelfs leerkrachten in digitaal geavanceerde regio's hechten nog steeds waarde aan het gebruik van gedrukte materialen in hun lespraktijk. Het blijven ondersteunen van leerkrachten om een blended learning-aanpak toe te passen, draagt niet alleen bij aan betere leerresultaten, maar sluit ook aan bij de voorkeuren van leerkrachten.
De rol van data-analyse
De enquête laat ook zien dat leerkrachten steeds meer openstaan voor het gebruik van leeranalysetools. Een meerderheid van de Europese leerkrachten staat nu open voor het gebruik van data-analyse om de prestaties van leerlingen te volgen – in landen zoals Nederland en België (Vlaanderen) ondersteunde meer dan 90% van de leerkrachten het gebruik van deze tools.
Een belangrijk voordeel van deze aanpak is dat het gepersonaliseerde feedback mogelijk maakt, zodat leerkrachten de inhoud en lessen kunnen afstemmen op de individuele behoeften van elke leerling. Opnieuw was meer dan 90% van de leerkrachten het erover eens dat deze persoonlijke aanpak essentieel is voor het verbeteren van de leerresultaten van leerlingen.
Hier ligt een duidelijke taak voor ICT-coördinatoren: blijven investeren in adaptieve leertechnologieën en AI-gestuurde leerplatformen waarmee leerkrachten de inhoud kunnen aanpassen op basis van de vooruitgang en prestaties van leerlingen. Het integreren van zulke tools in een bestaand LMS is een eenvoudige stap om leerkrachten duidelijke en veilige leerlinggegevens te bieden.
Toegang tot leermiddelen
Ondanks deze positieve ontwikkelingen, onthult de enquête ook aanzienlijke ongelijkheden in de toegang tot leermiddelen in Europese landen. Leerkrachten in België (Wallonië), Duitsland en Spanje uiten aanzienlijke ontevredenheid over de beschikbaarheid van leermiddelen, vooral in het secundair onderwijs.
Het aanpakken van deze ongelijkheden zou een prioriteit moeten zijn voor alle directie en overheden. Gelijke toegang tot zowel digitale als gedrukte middelen zou een basisrecht moeten zijn voor alle leerlingen, ongeacht hun locatie of sociaaleconomische achtergrond.
Om aan deze behoeften te voldoen, zouden ICT-coördinatoren en directie moeten blijven investeren in schaalbare digitale oplossingen. Deze kunnen leerkrachten en leerlingen het beste voorzien van de tools die nodig zijn om te slagen in de snel veranderende leeromgevingen van vandaag.
Contacteer ons en kom te weten hoe de blended learning-oplossingen en gepersonaliseerde EdTech-tools jou kunnen ondersteunen.